کد مطلب:312414 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

زیارت دوم
امام صادق (ع) زیارت عباس (ع) را در قالب گفتاری دیگر به صفوان این گونه می آموزد:

سپس به مزار عباس (ع) می روی و می گویی: السلام علیك ایها الولی الصالح الناصح الصدیق، اشهد انك آمنت بالله و نصرت ابن رسول الله (ص) و دعوت الی سبیل الله و واسیت بنفسك و بذلت مهجتك فعلیك من الله السلام التام.

سلام بر تو، ای ولی صالح ناصح صدیق! شهادت می دهم كه تو به خداوند ایمان آوردی و فرزند رسول خدا را یاری كردی و دیگران را به راه خدا فراخواندی و با جان خود فداكاری كردی و خون خویش را ایثار كردی. پس سلام تام خداوند بر تو باد!

سپس فرمود: خود را بر قبر او افكن و بر آن بوسه زن و بگو:

بأبی و امی یا ناصر دین الله السلام علیك یابن امیرالمؤمنین السلام علیك یا ناصر الحسین الصدیق السلام علیك یا شهید ابن الشهید، السلام علیك منی ابدا ما بقیت و صلی الله علی محمد و آله و سلم [1] .

پدر و مادرم فدای تو، ای یاریگر دین خداوند! سلام بر تو، ای پسر امیرمؤمنان، سلام بر تو، ای یاری كننده ی حسین صدیق؛ سلام بر تو، ای شهید و فرزند شهید؛ سلام بر تو تا هستم و درود خداوند بر محمد و آل محمد!

این زیارت كوتاه نیز در بردارنده ی تعابیر «سلام»، «شهادت»، «پاداش» است كه در شرح زیارت اول از آن گفت وگو كردیم. اما مقام «مواسات» (واسیت بنفسك) از ویژگی های این زیارت است كه در زیارت حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه



[ صفحه 305]



الشریف - بدان خواهیم پرداخت. برخی دیگر از واژه ها و عبارات بلند و كوتاه این زیارت در بحث ها و فصل های پیش، بررسی شده است.


[1] بحارالانوار، ج 101، ص 261.